skriblerier som sprudler over

Sommer-engler

På en blogg jeg leser stod det et innlegg om foto som forteller en historie. Spennende. Det er vanskelig å ta bilde av folk, og enda en stor kneik å legge ut bilder av mennesker uten å ha fått aksept først.

Men jeg har noen foto, flest der noen har ryggen til, ser ned eller ser bort, eller er halvveis gjemt bak busker.

For eksempel disse sommerfuglsommerenglene.

Hva syns du – forteller det en historie? Er det greit å publisere sånne foto uten å spørre først?

7 responses

  1. Hmm. Bilder av baksider og uidentifiserbare mennesker er en ting. Men jeg er veldig forsiktig med å legge ut bilder hvor det er mennesker som kan identifiseres, gjør jeg det, spør jeg alltid om lov (bortsett bilder av meg selv).
    Jeg har det fryktelig vanskelig med bilder av barn, jeg vet at de kan havne i feil fora, manipuleres slik at den søte lille piken eller gutten ser ut til å utføre oralsex på en voksen mann. Eller kvinne.
    Men det er vel opp til den enkelt, tenker jeg.

    18. august 2012, kl. 10:57

    • Jeg har visst provosert flere enn meg selv (og deg mormor), flere har sett innlegget men bare du har svart på spørsmålet. Enig at det er vanskelig med bilder av barn, spesielt om de kan gjenkjennes. Nå er ikke dette bildet tagget, så jeg tror ikke det er farligere enn bilder av barn i nettaviser for eksempel.

      Jeg må nok tenke litt til på saken tror jeg.

      Ha en fin søndag.

      19. august 2012, kl. 12:21

  2. Hei! Liker bildet av «englene» godt, men ville nok selv vært forsiktig med å publisere et slikt bilde, spesielt hvis man ikke har fått tillatelse til fotograferin/publisering. Hovedregelen er at så lenge det er snakk om «portrettfoto» hvor personene er «viktigere» enn hendelsen, så skal du ha samtykke fra de som er identifiserbare. Er personen mindreårig så skal du har foreldre/foresattes tillatelse til publisering.

    Her er litt om regelverket hentet fra datatilsynet: http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Internett/Bilder-av-barn-pa-nett/

    Som det står i lenken så er kategorien «situasjonsbilder» litt vag, men selv ville jeg kategorisere bildet av «englene» mer som portrett, enn et situasjonsbilde.

    Uansett, det er alltid greit å spørre først før man tar bilder av mennesker, og også opplyse om man evt tenker å bruke bildet til publisering i en eller annen form.
    Det er hva jeg synes😉

    19. august 2012, kl. 23:35

    • Det er litt forskjellig hva folk sier om å bruke bilder, og jeg ser at bruken er litt forskjellig også. Dette var litt eksperimentarisk.

      Men tusen takk for fakta-info, det er alltid greit å kjenne regelverk.

      3. september 2012, kl. 18:16

  3. love her wings! Delightful! Thank you for visiting my blog.

    20. august 2012, kl. 03:21

    • you’re welcome🙂 I’ll be back, your pictures are really cool

      3. september 2012, kl. 18:14

Legg igjen en kommentar

